Program
Październik 2025 - Czerwiec 2026
Ogólne założenia programu kształcenia językowego i kulturowego
2. rozumienie tekstu pisanego (przygotowujące do samodzielnej pracy z tekstami popularno-naukowymi i prasowymi),
3. pisanie (np. umiejętność sporządzania notatki z wykładu),
4. mówienia (konwersacje w sytuacjach formalnych i nieformalnych, osiągnięcie płynności komunikacyjnej ważnej dla roli studenta),
5. nauczanie leksyki (zgodnej z planowanymi kierunkami studiów lub aktywnościami zawodowymi),
6. nauczanie polskiej wymowy,
7. kształcenie kulturowe i realioznawcze,
8. w pierwszym i drugim semestrze odbywają się testy śródsemestralne, które pozwalają lektorom kontrolować i diagnozować postępy w nauce.
Pierwszy semestr
• Słuchacze Intensywnego Kursu Rocznego poznają, utrwalają lub powtarzają zagadnienia gramatyczne, uczą się słownictwa w ważnych oraz przydatnych polach tematycznych i ćwiczą sprawności językowe.
• W pierwszym semestrze, w kształceniu językowym kładzie się nacisk na ćwiczenia, pomagające jak najszybciej uzyskać dobrą lub bardzo dobrą sprawność komunikacyjną związaną z rolą przyszłego studenta, mieszkańca akademika, mieszkańca w nowym miejscu/ nowych realiach.
• Pierwszy semestr kończy się testem osiągnięć z wprowadzonego materiału.
Drugi semestr
• W tym semestrze następuje utrwalenie zagadnień językowych umożliwiających osiągnięcie kompetencji językowej na poziomie B1/B2 lub wyższym i poszerzenie słownictwa w ramach pól tematycznych związanych z planowanymi kierunkami studiów.
• Pod koniec drugiego semestru, w programie wszystkich zajęć, realizowane są tematy związane z kierunkami studiów wybieranymi przez słuchaczy Intensywnego Rocznego Kursu. W trakcie zajęć studenci ćwiczą - między innymi - umiejętność pisania notatki z wykładu, dyskutowania, zadawania pytań etc.
Ważne informacje:
a. W semestrze letnim słuchacze kończący Intensywny Kurs Roczny przystępują do końcowego testu osiągnięć z języka polskiego jako obcego składającego się z następujących części: 1. rozumienie ze słuchu, 2. gramatyka, 3. rozumienie tekstu pisanego, 4. pisanie, 5. mówienie oraz końcowych testów z pozostałych przedmiotów.
b. Końcowe testy osiągnięć ze wszystkich prowadzonych zajęć/przedmiotów są przygotowywane dla konkretnych grup w danym roku akademickim i obejmują zwykle zagadnienia językowe z poziomów A1/A2, A2/B1 oraz B1/B2
c. Po zakończeniu Kursu słuchacze otrzymują świadectwo jego ukończenia wraz z wynikami uzyskanymi na końcowym teście osiągnięć ze wszystkich przedmiotów.
d. Świadectwo ukończenia Intensywnego Kursu Rocznego jest jednym z dokumentów wymaganych podczas rekrutacji na studia na Uniwersytecie Wrocławskim. Zgodnie z regulacjami obowiązującymi na Uniwersytecie Wrocławskim, kandydaci na studia prowadzone w języku polskim zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia potwierdzającego znajomość języka polskiego minimum na poziomie B1. Więcej informacji można znaleźć na stronach internetowych UWr w zakładce "Rekrutacja" (https://rekrutacja.uni.wroc.pl/).
e. Każdy słuchacz Intensywnego Kursu Rocznego jest zobowiązany do zapoznania się z regulaminem.
Biblioteka
Do dyspozycji słuchaczy jest biblioteka, w której znajdują się podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego, płyty z zadaniami ćwiczącymi sprawność rozumienia ze słuchu oraz filmy.