Warsztaty metodyczne dla nauczycieli
Szkoła Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców zorganizowała od listopada 2022 do stycznia 2023 r. bezpłatne warsztaty on-line dla nauczycieli wrocławskich szkół, w których uczą się dzieci uchodźcze z Ukrainy.
- Warsztaty metodyczne obejmowały zajęcia 5 godzin lekcyjnych dla różnych nauczycieli przedmiotu.
- Warsztaty były podzielone na dwa spotkania on-line (90 min webinarium / 90 min webinarium i 45 min konsultacji metodycznych).
- Zajęcia odbywały się 1 raz lub 2 razy w tygodniu (do ustalenia).
- Forma: szkolenie w formie zdalnej (MS Teams).
- Minimalna liczba uczestników warsztatów: 15 osób.
- Uczestnicy otrzymali zaświadczenia o ukończeniu warsztatów.
- Tematyka warsztatów – była do ustalenia z poszczególną placówką oświatową.
Przykładowe tematy:
1. Podstawy metodyki nauczania dzieci i młodzieży uczącej się języka polskiego jako obcego.
2. Podstawowe materiały dydaktyczne w nauczaniu dzieci cudzoziemskich.
3. Kulturowe aspekty nauczania dzieci ukraińskojęzycznych.
4. Specyfika nauczania dzieci ukraińskojęzycznych – podejście porównawcze.
5. Nauczanie gramatyki polskiej jako obcej Słowian.
6. Stopniowanie materiału gramatycznego na lekcjach języka polskiego jako obcego.
7. Nauczanie wymowy polskiej jako obcej.
8. Zabawy logopedyczne i ruchowe jako wsparcie językowe i psychologiczne.
9. Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach o zróżnicowanym poziomie językowym.
10. Gry i zabawy w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego.
11. Ocenianie uczniów z Ukrainy – w szkole i oddziale przygotowawczym (kwestie prawne i organizacyjne).
12. Ocenianie postępów ucznia na lekcjach języka polskiego jako obcego.
13. Specyfika nauczania dzieci ukraińskojęzycznych – podejście porównawcze.
14. Nowe technologie w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego.
15. Rozwijanie sprawności językowych u dzieci uczących się języka polskiego jako obcego.
16. Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego u dzieci i młodzieży.
17. Nauczanie języka polskiego jako obcego na poziomie początkującym.
18. Nauczanie języka polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym.
19. Nauczanie języka polskiego jako obcego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej – problem i wyzwania.
20. Język edukacji szkolnej – komunikacja z dziećmi cudzoziemskimi na różnych przedmiotach szkolnych.
21. Praca z testem na lekcjach języka polskiego jako obcego.
22. Upraszczanie tekstów literackich dla dzieci cudzoziemskich.
Zadanie realizowane było w ramach Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) na podstawie Memorandum of Understanding pomiędzy Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) a Miastem Wrocław z dnia 9.06.2022 oraz Letters of exchange for the provision of support related to emergency refugee response in Wroclaw z 09.06.2022.